Thomas de trein kinderfeestje thuis

Uitnodiging
Gebruik een sjabloon van de uitnodigingen pagina.

Taart
Nodig
Minimaal 2 cakes afhankelijk hoeveel karretjes erachter komen

De locomotief maak je door een omacake door midden te snijden en het ‘huisje’ van de machinist maak je van een vierkant stuk cake.
De cake kun je ook eerst nog in lengte lagen snijden zodat je deze kan vullen met eventueel slagroom/ uitgelekte kersen/mascarpone of jam of misschien kun je zelf wat lekkerders bedenken, zoals manderijntjes uit blik, perziken, stukjes banaan (of wat de jarig maar lekker vind.)
Ver volgens smeer je met een spatel de locomotief in met slagroom en bestrooi deze met hagelslag of vlokken of van die crunchies die op een ijsje gaan. Ook leuk is het om deze te versieren met allerlei snoepjes zoals tum tum, schuimpjes, rozijntjes etc. De wielen kun je maken van jojo drop, de passagiers zijn winegum smiles etc. Bekijk eventueel caketrein om het wat te verduidelijken.

Op deze site zijn overheerlijke kant en klare taarten te bestellen.

Aankleding
Versier de ruimte met rode en blauwe crêpe slinger en Thomas ballonnen. Maak uit karton borden met stoplichten, spoorwegovergang, treinstation enz. Teken op de stoep treinrails richting de voordeur. Hang bij de voordeur een bord met daarop Station …… (naam jarige), spoor .. (leeftijd). Dek de tafel met het Thomas de Trein tafelkleed of een tafelkleed in een effen kleur, waarna je het versiert met rails van zwart papier die over de tafel lopen zodat de kinderen wachten op het eten met treintjes spelen kunnen. Maak verder hoekjes met verschillende activiteiten, bv. een hoekje met kleurplaten, een hoekje om te kleien en een hoekje met een spoorbaan, zodat de kinderen in afwachting van de andere kinderen vast lekker kunnen spelen. Bij ieder hoekje moet er dan wel toezicht van een volwassene / tiener zijn.

Knutselactiviteiten

Kettingen maken
Verf van te voren wieltjespasta in rood, blauw, zwart. Leg de pasta in schaaltjes en geef ieder kind een touwtje om van de wieltjes een ketting te rijgen.

Treintjes knutselen
Leg knutselmateriaal neer: dozen, wc rollen, eierdozen, papier, lijm enz. Zodat ieder kind naar eigen fantasie een treintje kan knutselen.

Spelactiviteiten
Verkleed de jarige als conducteur. De conducteur deelt bij binnenkomst kaartjes uit met een nummer erop. Deze nummers corresponderen aan een klein prijsje. Gedurende het feest, als het uit de hand dreigt te lopen of de kinderen zich gaan vervelen, trekt u dan een nummer en geeft het betreffende kind het prijsje. Natuurlijk komen alle kinderen aan de beurt.

Trein race
Knip van te voren een stuk wit karton in 4 gelijke vierkanten. Teken of plak er zwarte rails op. Maak een startlijn en een keerpunt. Verdeel de groep in 2 teams. Geef de eerste 2 spelers beiden 2 stukken rails. Bij het startsein (fluitsignaal) stappen zij op het eerste stuk rails, leggen het tweede stuk voor zich, stappen daarop, rapen het eerste stuk op en leggen het weer voor zich enz. Bij terugkomst geven ze de rails aan de volgende speler en zo door. Het team dat het eerst finisht, wint de race.

Rood licht, Groen licht
Maak 2 lijnen, de kinderen nemen plaats voor de eerste lijn. Op enige afstand maakt u een tweede lijn, waarvoor de machinist (de jarige) staat. Hij staat met zijn rug naar de kinderen. Roept de machinist GROEN LICHT, dan stappen alle kinderen naar voren, maar roept hij ROOD LICHT, dan moeten de kinderen direct stilstaan, want worden ze gesnapt terwijl ze bewegen dan zijn ze af.

Kolenwagen vullen
Nodig: zwarte zakjes / sokken gevuld met rijst of bonen.
Versier een kartonnen doos als wagon en maak er 3 gaten in. Vanaf een bepaalde afstand kunnen de kinderen proberen de kolen in de wagon te gooien.
Treintje doorgeven
Nodig: een speelgoedtreintje en muziek.
De kinderen zitten in een kring. Wanneer de muziek speelt geven de kinderen het treintje door, maar als de muziek stopt is het kind met het treintje in de handen af.

Fluitsignaal
Vertel de kinderen dat de brug kapot is en dat er een trein aankomt die er overheen moet. De kinderen moeten de trein dus waarschuwen met een fluitsignaal. Geef ieder kind 2 of 3 crackers en een fluitje. Het eerste kind dat de crackers op heeft en dus kan fluiten wint.

Slapende conducteur
De kinderen zitten in een kring. 1 kind zit in het midden en heeft een blinddoek om. Voor hem ligt een sleutelbos. Een van de kinderen uit de kring staat zachtjes op, pakt de sleutelbos en gaat weer op zijn plek zitten. De conducteur mag nu 3 keer raden wie de sleutels heeft. Lukt dat dan is het kind met de sleutelbos de nieuwe conducteur.

Handbagage
Pak een lekkernij of klein cadeautje in minstens 10 lagen cadeaupapier in. De kinderen zitten in een kring en als de muziek speelt geven ze het pakje door. Wanneer de muziek stopt mag het kind die het pakje op dat moment vasthoudt een laag papier openmaken. Het kind dat uiteindelijk het cadeautje uitpakt mag dit hebben.

Hoelahoep spel
Nodig: 2 hoelahoeps. De kinderen maken 2 rijen en houden elkaar vast bij de handen. De voorste 2 zijn machinist en houden de hoelahoeps vast. Op het fluitsignaal geven zij het door naar achteren maar de kinderen mogen geen handen gebruiken. Het team dat het eerste helemaal door de hoelahoep gaat, wint.

Treintjes maken
Voor deze activiteit is ruimte nodig. Geef ieder kind een kartonnen doos die ze kunnen versieren. Maak zelf van te voren kant en klare wielen, raampjes, nummers en gezichtjes om op de trein te plakken. Vervolgens “rijden”ze achter elkaar en volgen het eerste treintje. (wisselen zodat iedereen een keer vooraan mag) Je kunt ook een parcours maken met hindernissen om overheen, omheen of onderdoor te gaan.

Kolenrace
Nodig: zwarte zakjes / sokken gevuld met knikkers. 2 emmers of dozen en per team 1 volwassene.
Maak 2 teams en geef ieder kind een zak kolen. De eerste 2 rennen met de kolenzak naar de emmer, rennen terug en de tweede gaat van start, enz. Als alle kolen in de emmer zijn, geeft de volwassene een fluitsignaal.

De conducteur zegt
Een kind is de conducteur. Hij geeft de orders als volgt: De conducteur zegt springen, en de kinderen springen, de conducteur zegt bukken, en de kinderen bukken. Maar als het kind een order geeft zonder dat hij de zin begint met De conducteur zegt: dan mag de order niet opgevolgd worden. Wie dat toch doet is af.

EmailFacebookTwitterGoogle+PinterestDelen